Tickair - nyaralászervezés - Kanári szigetek
Belépés


Fapados = Fa pad?
Fapados = Fa pad?
2013-04-09

Sokan úgy gondolják, hogy a fapados légitársaságok annyiban különböznek a hagyományosoktól, hogy nem adnak enni a fedélzeten. Ez igaz, de a valóságban a különbség jóval összetettebb. Ebben a bejegyzésben szeretném összefoglalni a legfontosabb eltéréseket a fapados és a hagyományos légitársaságok között.

 

Úgy érzem, nem teljesen szerencsés dolog az, hogy a magyar nyelv a „fapados” szót ragasztotta rá az alacsony költségekkel működő légitársaságokra. Szerintem sokkal inkább visszaadja a lényeget az angolban használt „low-cost”, vagy „budget” szó. Ezek ugyanis jól kifejezik, hogy az ilyen típusú társaságok lényege az alacsony költségekkel való működés. A világ legalacsonyabb költségszintjével a Ryanair működik, ezért a legtöbb példát tőlük lehet felhozni. Természetesen az alacsony költségeken kívül sok azonosítója van a fapadosoknak, amiket mind sorra fogok venni.

 

Egy fapados légitársaság esetében a siker egyik fontos – ha nem a legfontosabb – tényezője az alacsony költségszint fenntartása. Egy árharcot ugyanis az tud tovább bírni, aki alacsonyabb költségekkel dolgozik, emiatt alacsonyabb árakat tud kínálni. Ha nincs árverseny, akkor pedig akkor ér el nagyobb profitot a társaság, ha alacsony a költségszintje. Bevétel oldalon természetesen fontos mutató a gépek töltöttségi szintje, másrészt az, hogy mennyi bevétel esik egy székre. Költség oldalon a cél az, hogy az egy székre vetített költségek minél közelebb legyenek a nullához, és azon a széken utas is legyen. Az ugyanis a legnagyobb pazarlás, ha sok üres hely van, hiszen ezeket előállítani ugyanannyiba kerül, mint amin utasok is ülnek, viszont egyetlen fillér bevételt sem hoz.

 

Egy nagyon fontos szempontja a bevételek növelésének az, hogy a gépek minél jobb kihasználtsággal üzemeljenek, tehát a nap 24 órájából minél többet töltsenek a levegőben. Csak akkor tudnak ugyanis bevételt termelni, ha repülnek. Sokkal kisebbek a költségek például akkor, ha egy nap alatt akár 6-8 szektort is teljesít (3 vagy 4 oda-vissza út), mintha ezt két nap alatt tenné meg. Egy nap alatt ugyanis elég két váltás pilóta és légiutas-kísérő, két napra viszont már 4 váltásra van szükség.

 

Ahhoz, hogy egy légitársaság egész nap reptethesse a gépeket, elengedhetetlen szempont a point to point rendszer, vagyis hogy a légitársaságok nem kínálnak átszállásos lehetőségeket, csak azt vállalják, hogy eljuttatják az utast A-ból B pontba. Az már az utas felelőssége, hogy elérje a csatlakozást (ha megkockáztatja). A másik szempont, hogy minél alacsonyabban kell tartani a fordulóidőt. Ehhez az utasok gyors ki- és beszállítására van szükség, aminek az egyik feltétele a helyleosztás nélküli rendszer, hiszen így az utasok sietnek a gépre a minél jobb helyek érdekében. A fordulóidő tekintetében Európában a Ryanair a legjobb, neki mindössze 25 percre van szüksége a gép megfordításához. Ez a szám más fapadosoknál általában 30 perc.

 

A fordulóidő lecsökkentése érdekében sok különleges intézkedést kell meghoznia a cégeknek. Az utasteret általában a légiutas-kísérők takarítják, és az ülések sem a magasabb komfort miatt vannak általában bőrből, hanem mert azokat könnyebb takarítani. A Ryanair még az ülések háttámláján levő tároló hálót is levette, nehogy az utasok szemetet dobáljanak bele, ezáltal megnőjön a takarítás ideje. A biztonsági útmutatót is inkább rányomtatták az ülés hátsó részére, mert a kártya általában hamar megsérül és azt pótolni szintén költséget jelent. Az üléseket sem azért nem lehet hátradönteni, hogy csökkentsék az utasok komfortérzetét, hanem mert a beépített szerkezet elromolhat, aminek a megjavítása szintén plusz költséget jelent a társaságnak.

 

Egy nagyon fontos tényező, hogy a legtöbb diszkont cég egy típusos flottát üzemeltet. Ez megkönnyíti a személyzet kiképzését, hiszen csak egy gépet kell ismerniük, de azt nagyon jól, ráadásul a karbantartási költségek is lényegesen csökkennek. Persze van példa a több géptípusos flottára is, de ez csak nagyon nagy odafigyeléssel és jó szervezéssel működtethető sikeresen. Ilyet láthatunk például az easyJet-nél, vagy az Air Berlinnél. Általában a gyártóknál is nagyobb kedvezményeket lehet elérni, ha ugyanabból a típusból rendel egy társaság nagy számban, mint ha több típusból kevesebbet.

 

A legjobb persze az, ha egy légitársaság valamire egyáltalán nem költ. Így tehát a legtöbb fapadosnál nincs törzsutasprogram, nincs első osztály a fedélzeten, és nincs ingyenes fedélzeti étkeztetés sem. Az internet elterjedésével szinte minden társaság csak az interneten keresztül értékesít jegyeket, ami szinte teljesen költségmentessé teszi a jegyárusítást. Nincs nyomtatott jegy sem, hiszen ezt teljesen kiváltotta az elektronikusan elküldött visszaigazolás.

 

A cégek hierarchikus felépítése is a legegyszerűbb és a leginkább költséghatékony. Általában a diszkont cégek alkalmazottai kevesebbet keresnek, mint a hagyományos társaságoknál, viszont dinamikusabb a munka és jobbak az előrejutási lehetőségek. Nincsenek drága külföldi képviseletek, hanem csak egy központ van a legmodernebb technikával felszerelve.

 

Két dolog van, amin a társaságok nem tudnak spórolni: az egyik a biztonság kérdése, mellyel egy külön posztban fogok majd foglalkozni, a másik pedig az üzemanyag. Az üzemanyag árának emelkedését általában a cégek fedezeti ügyletekkel szokták kompenzálni, azonban ha esetleg csökken az ár, akkor ez káros hatással lesz a cégre. Az ilyen ügyletekről tehát nagyon nehéz a döntés. A költségek másik nagy csoportja a repülőtéri díjak. Természetesen a fapadosok mindent megtesznek, hogy ezeket is a minimumra csökkentsék. A Ryanair és a Wizzair például szinte minden esetben másodlagos reptereket használ. A reptereken általában minden olyan szolgáltatást elutasítanak, ami plusz költséget jelenthet: például utashídra állás, az utasok buszoztatása a repülőgéphez és ehhez hasonlók. Abban az esetben, ha egy reptérrel nem tud valamelyik társaság megegyezni, akkor habozás nélkül kivonulnak arról a reptérről, vagy csökkentik járataik számát. Sok reptéren a fapados igényeknek való megfelelés végett külön terminált építettek: Marseilles-ben például az MP2, vagy Alicantéban a T2. Európában jelenleg 2 társaság van, mely hangsúlyozottan másodlagos repterekre repül: a Ryanair és a Wizzair. Őket szokás ultra low cost carrier-nek (ULCC) is nevezni. Nem ritka, hogy a kis távoli repterek régiói annyira megörülnek ezeknek a táraságoknak, hogy szinte ingyen használhatják a repteret. Természetesen ezek a megállapodások szigorúan titkosak.

 

A reptéri díjak kialkudása után meg kell versenyeztetni a beszállítókat is. A fedélzeten árusított termékeknek sem mindegy a beszerzési ára, hiszen ez a költség oldalon is csökkenést jelent, másrészt növekednek a bevételek. A fapadosokon általában a székek sűrűsége is jóval nagyobb, mint a hagyományos cégeknél. A Ryanair például 189 üléses konfigurációt használ Boeing 737-800-as gépein.

 

Természetesen a költségcsökkentő megoldásokból sosem elég. A Ryanair például kitalálta, hogy az alkalmazottak nem tölthetik mobiltelefonjaikat a cég hálózatán, mivel a töltésenkénti kb. 5 forintos költség elképesztő pazarlás. Szintén a Ryanairre jellemző, hogy a személyzetnek a saját tollát kell használnia, az egyenruhákat maguknak kell megvenniük, sőt még a reptéri beléptető kártya előállításának díját is kiszámlázzák a dolgozóknak.

 

A költségek csökkentésének legjobb módja a gyors növekedés. Azzal ugyanis, ha egy légitársaság növeli flottája méretét, ezzel együtt a járatok számát, jobb reptéri díjakat tud kialakítani és szinte mindenhez olcsóbban jut hozzá, ha nagyobb mennyiségben vesz belőle. Szakértők szerint már 13-15 gépből álló flottával is lehet nyereséget termelni, azonban ez a szám a konkurenciaharc élesedésével valószínűleg egyre magasabbra fog nőni.

 

Az egyik legújabb és leginkább költségkímélő megoldás az online check-in bevezetése volt. A Ryanair állítása szerint ezzel mintegy 5 eurót spórolnak meg utasonként. A Wizzair is bevezette már ezt a szolgáltatást, de náluk még lehetőség van díj ellenében a reptéren csekkolni.

 

Egy másik fontos szempont, hogy a fapados társaságok igyekeznek a repülőjegyen felül minél több kiegészítő bevételhez jutni.

 

A fapados társaságok természetesen sosem fogynak ki a költségcsökkentő megoldásokból. Ebben is főszerepet vállal a Ryanair vezére, Michael O’Leary, aki szinte hétről hétre előáll egy-egy újabb meghökkentő ötlettel. Az elmúlt 1-2 évben szóba került például a kövéradó bevezetése, amivel a túlsúlyos utasokat adóztatták volna meg, a csomagok cipeltetése a géphez az utasokkal és az 1 fontos fedélzeti WC is. Talán ezeken is túltesz, hogy O’Leary megkérte a Boeinget, fejlesszenek ki egy olyan utasteret, ahol az utasoknak állóhelyeket alakítanának ki, nyilvánvalóan a megfelelő biztonsági szempontok betartása mellett. Ezeket természetesen csak a maximum 1 órás utakon vezetnék be.

Írd meg a véleményed!
Név
E-mail cím
Elküldöm a véleményem!
Rólunk
Szeretünk olyan élményeket ajánlani, melyekről személyes tapasztalatokat szereztünk. Blogbejegyzéseinkkel megosztjuk Veletek ezeket az élményeinket a Kanári-szigetekről, és más úti célokról is. Saját képeinkkel igyekeztünk visszaadni a szigetek hangulatát és azt az életérzést, amit Ti is átélhettek egy ilyen út alkalmával.
Kategóriák
Kövess minket!
Feliratkozom!
Tetszik az oldalunk és az ajánlataink, de még nem tudod pontosan mikor, melyik célpontra vagy szállodába szeretnél utazni? Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig megkaphasd legjobb ajánlatainkat!
Rólunk mondták!
Kedves Tickair és csapata! Szeretnénk, megköszönni azt a mérhetetlen sok segítséget amit tőletek kaptunk! Bár a mai világban könnyen lefoglalhattuk volna magunknak az egész utazást, de sok keresgetés után, megtaláltalak benneteket és a sok pozitív értékelés és levelezés után Titeket választottunk! Elég sokat dolgozunk és így időnk se engedte, hogy mindennek így utána járjunk mint ahogyan azt ti tettétek! Minden olyan volt mint amit vártunk, sőt....annál is jobb, hiszen majd az egész szigetet bejártuk :) Köszönjük nektek ezt a lehetőséget! Remélem a jövőben is tudunk majd az együttműködésetekkel együtt utazni! Mindenkinek csak ajánlani tudlak benneteket! Köszönjük Nektek!! Petra és Szabi! :)
Nagy Petra
Nagyszerű csapatmunka, kedves, segítőkész szervezők. Odafigyelnek az utasaikra, azonnali reakciók a kérdésekre. Mindenkinek ajánlani tudom. Minden nagyon korrekten ment. Csillagos ötös!
Jókuti Ildikó
5 pont! Már másodjára utaztunk a Tickair szervezésében. Most is minden remek volt, a szervezés, a transzfer a hotel az ellátás, azért az árért amit igértek. Jól esett az az odafigyelés amivel kezeltek bennünket! Köszönöm szépen! Legközelebb is Önöket választom és ajánlani fogom az ismerőseimnek!
Marianna Mezei
Tickair - egyedi ajánlat egyedi ajánlatot szeretnék
egyedi ajánlat
A Tickair csapatának kifejezetten fontos a természetvédelem és a fenntartható, környezettudatos mindennapok éppen ezért kérjük, hogy oldalainkat ne nyomtad ki. Amennyiben valamilyen tartalmat szeretnél szöveges formában elérni kérjük, hogy vedd fel Velünk a kapcsolatot elérhetőségeink egyikén.

Tegyél a fenntartható mindennapokért!

Köszönjük!

Üdvözlettel, a Tickair Csapata